Jag skriver...

torsdag 8 januari 2015

Långpass på skrillor

Det är en vanlig dag under ledigheten, klockan står ställd på 9.00 och kaffet är precis klart när det dimper ner ett sms från Jörgen. Om vi vill hänga med och åka skridskor från Ullvettern till Filipstad.

Jag funderar lite, det ska komma en massa snö sägs det på tv'n. Värmland ska få 15 cm. Det betyder att skridskoläget kommer försämras. Kanske är det sista gången på ett tag som det går att åka. Och ett långpass med trevligt sällskap är ju aldrig fel.
Att jag bara åkt 3 gånger på mina skridskor hamnar lite i parantes...
Vi tackar ja!

Pappa lovar att köra oss tillbaka till Kristinehamn sen.
Vi fixar frukost, packar grejer, hämtar Jörgen och vid 11 kliver vi på isen vid Ullvettern. Det är jättefin is.

Vi har vinden i ryggen och kör över sjön, som visar sig vara 11 km på en dryg halvtimme. Riktig snabb åkning för en nybörjare som jag.
Det blir sen promenad 1 km till nästa sjö, Stor-lungen. Där är också isen väldigt fin.

Foto: Privat

Min fina livskamrat o jag
Foto: Privat

Foto: Privat

Foto: Privat

Vi stannar och fikar vid ett vindskydd på en ö. Jag har tagit mitt distansrekord som är 13 km. Kaffet smakar gott.

Vi fortsätter mot Bjurbäcken och Asphyttan. Där är det öppet vatten på några ställen och vi tar det försiktigt och går vid sidan om.

I Bjurbäcken åker vi på kanalen. Det är fränt. Det blir mer fartkänsla när man har land på båda sidor så tätt inpå. Men det är skräpigt på isen av grenar o annat som blåst ner från träden så man får va försiktig så det inte tar tvärstopp.

Jag och Jörgen
Foto: Privat
I höjd med Asphyttan kommer snön. Vi åker längs med öppet vatten igen och det känns lite pirrigt. Jag är inte så badsugen. Men det går bra.

När vi kommer ut på Daglösen blåser snön och vinden oss i ryggen och vi åker på. Isen är inte lika fin här utan är lite skrövlig.
Mina ben börjar bli lite trötta men jag är ändå förvånansvärt pigg. Ärligt talat trodde jag att jag skulle tappat mer av uthålligheten. Vi var ändå ute i över 3 timmar.

Vi kommer fram till Filipstad och får fika av mamma innan vi blir hemkörda.

En riktig toppendag! Och jag är så där sjukt nöjd och glad som man bara kan va efter ett långpass.
Skridskor är kul!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar