Jag skriver...

torsdag 8 augusti 2013

Planering utrustning, 22 dagar kvar

Det är 3 veckor kvar till starten av UTMB, Ultratrail du Mont Blanc. Det är nu formtoppningen börjar eller?! ;)

Det börjar dra ihop sig alltså. I helgen kommer jag springa trailmaran Irontrail som ett litet genrep med utrustningen. Ja, alltså samma utrustning som sist. Jag har inte ändrat på nåt. Vet ju att det funkar liksom.

Den obligatoriska utrustningen är följande:
  • Mobiltelefon som kan användas i alla tre länder som vi springer i
  • Egen mugg som rymmer minst 15 cl
  • Minst 1 liter vatten
  • 2 pannlampor
  • Överlevnadsfilt (minst 1,4 m x 2 m)
  • Visselpipa
  • Elastisk linda (minst 100 cm x 6cm)
  • Vattentät jacka med huva
  • Långa springbyxor (eller trekvarts kombinerat med strumpor, ska kunna täcka hela benen)
  • Varm långärmad mellanlagerströja. (minst 180g)
  • Keps eller buff
  • Varm mössa
  • Varma och vattentäta handskar
  • Vattentäta överdragsbyxor
  • Pass
Sen rekommenderas det starkt att ha med:
  • Stavar
  • 20 euro
  • Ett klädesombyte
  • Och lite andra småsaker som kompass, kniv, solkräm, vaselin osv
Jag kommer springa med mina stavar (Leki Travller Carbon) trots att jag inte gjort ett endaste löppass med stavar sen jag sprang utmb sist, 2011. Men jag hade stor nytta av dom under loppet, både uppför och nerför.

Bild från: http://www.sport-tiedje.se
Jag köpte dom på sport-tiedje och de fungerade väldigt bra. De är lätta och smidiga och enkla att fälla ihop. Det är också väldigt bra att man snabbt kan lossa på handremmen från själva staven, med ett enkelt tryck på knappen längst upp. Då sitter själva handfästet kvar på handen och det går snabbt att koppla ihop det igen.
När man går/springer brant nerför är det läskigt om man sitter fast i stavarna och snubblar. Då kan det gå illa.

Här ser ni att bara handremmen sitter på.
Foto: Jörgen Johansson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar