Jag skriver...

lördag 10 augusti 2013

Ironman?

Jag ska inte sticka under stolen med att jag inte tänkt tanken på att göra en Ironman. För er som inte vet vad det innebär är det 3,8 km simning, 180 km cykling och 42,2 km löpning i ett svep.

I höstas då Ironman Kalmar slog upp dörren för anmälningar satt jag där och funderade men beslutade mig för att inte skicka in.
Varför? Jo, dels tycker jag det är dyrt för nånting som jag egentligen inte brinner för. Nåt jag bara är nyfiken på. Jag kan inte crawla och jag har sålt min landsvägscykel. Det betyder att det är en massa pengar som ska ut. Igen.

Samtidigt är jag kaxig och tror redan nu att jag är tillräckligt tränad för att genomföra loppet. Alltså ta mig till mållinjen på en "dålig" tid. Om jag tror mig kunna det, redan före start kommer nog inte tillfredsställelsen att "Jag klarade det!" var större än insatsen tidsmässigt i träning och den ekonomiska biten. Hänger ni med?
(Och jaga en bra tid är jag inte ett dugg intressad av...)

Därför blev det ingen Ironman i Kalmar för min del. MEN!
Jag har sneglat åt ett annat håll. Norseman Extreme Triathlon
Jag vet att jag läste om en tjej som genomfört loppet, tror det var förra året och tankarna började snurra...

Man startar från en båt i gryningen och simningen är 3.8 km i Hardangerfjorden. De sista åren har vattentemperaturen legat mellan 13 och 15 grader.
Sen cyklar man 180 kuperade km'ar, bla över Hardangervidda, Dagalifjell och Imingfjell.
Efter det ska det springas ett marathon. De första 25 km är ganska platta. Sen kommer 17,5 brant stigning till toppen av Gaustatoppen på 1850 möh där målgången är.

Det känns som ett riktigt äventyr!! Visst?!

Hittade en film på Petras blogg.


Nu kan jag fortfarande inte crawla, har ingen hel våtdräkt och jag har heller ingen landsvägscykel (längre). Men jag har ett år på mig.

Funderar... :) Det vore lite coolt! ;)

Fast det kanske är bra att testa en "vanlig" triathlontävling först?
Eller så gör man inte det, helt enkelt...

jaja...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar