Jag skriver...

måndag 12 augusti 2013

Calfs

I början av sommaren fick jag ett mail av Erik på Salomon om jag ville testa deras Exo Calfs, dvs lösa "kompressionsvader". Jag använder ju just de trekvartstightsen och gillar dem så ett par "vader" i samma material är ju alltid kul att testa.

Nu har ju sommaren varit rätt varm så jag har valt att springa barbent och inte testat dom förrän på helgens långpass.
Fördelen med lösa vader är att man kan kombinera dom med vilka strumpor man vill. Det går ju dessutom utmärkt att byta strumpor, smörja fötter osv utan att all salva hamnar på vaden eftersom skaften skrapar av allt.

Calfs'en (svengelska) var lite meckiga att få på och vid första anblicken kändes de lite små. Men när de väl satt på plats så är det urskönt och en storlek större skulle inte alls passa. Det är väl som med sport-bh'ar, ju svårare de är att få på, desto bättre sitter de sen. ;)

Bild från helgens långpass
Foto: Rosemarie Magnusson
Om dessa gör någon fysisk nytta eller ej låter jag vara osagt men känslan är enormt skön och jag kommer nog ta med dom till Chamonix om dryga 2 veckor.

I vanliga fall använder jag kompressionsstrumpor efter långpass, som återhämtning och jag tycker att benen känns mindre svullna och fräschare efteråt. Om det är placebo eller inte spelar ju ingen roll. Det är ju min upplevelse som väger tyngst för mig. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar