Jag skriver...

fredag 18 januari 2013

Baktips!

Jag äter ju inte längre gluten men det betyder inte att jag aldrig äter mackor. Ibland bakar jag en typ av bröd med mandelmjöl eller fröer. Sen lägger jag på massor av pålägg och står mig hela dagen. Eller använder det som hamburgerbröd.
Igår bakade jag ett formbröd där jag hittade recpetet hos Matgiken för kanske ett år sen.
Det är så smidigt att baka med bakpulver. Bara att röra ihop och slänga in i ugnen. Ingen jäsning och knådning.

Sen är det bara att skära upp och frysa in så kan man ta fram nån skiva och slänga i brödrosten. Det blir himmelskt gott!

Formfranska, 20–24 skivor

4,5 dl mandelmjöl
1 dl sesamfrö
1 dl fiberhusk
1 msk bakpulver
1,5 tsk salt
6 ägg
3 dl crème fraiche (funkar även med kvarg)
1 dl kokosfett (jag har använt rapsolja och det funkar också)

Blanda alla torra ingredienser. Sen i med resten. Kör med degkrokarna till en kladdig "deg". och lägg i en brödform klädd med bakplåtspapper.
Strö lite frön och flingsalt ovanpå.
In i ugnen på 200 grader i ca 45 min.

Visst ser det gott ut?!

2 kommentarer: