Jag skriver...

onsdag 25 juli 2012

Lunedsleden

Lunedsleden går mellan Karlskoga och Lunedet och är 13 km lång. Backarna är många, stigarna är tekniska och leden avslutas med en tur i slalombacken. Totalt hamnar höjdstigningen på runt 500 meter.
Den är värd mer än 26 km, sa Jörgen när vi kom tillbaka till bilen igår efter nästan 3 timmar. Och jag är beredd att hålla med.

Igår tog UTMB-Jörgen och jag oss an leden. Jörgen sprang med hela sin UTMB-utrustning, jag hade bara min Salomonrygga med vatten och en påse. Påsen fick vi användning av på hemvägen.
Skogen var blöt och vi tassade fram försiktigt. Stenarna var hala och rötterna många.
Leden löper genom tät skog så man omsluts av mörkret och över öppna gärden, förbi en lite tjärn och längs barrtäckta stigar.

Det går brant uppför och ibland måste man klättra över stora stenblock.

Efter ca 11 km är vi på toppen av Lunedsbacken och kan blicka ut över sjön Alkvettern. En låååång utförslöpa senare är vi framme vid campingen och kan köpa en kaffe. Då får vi se nåt som vi inte så ofta nu för tiden, en telefonkiosk! Visserligen utan telefon, men den har man ju ändå alltid i fickan. :)

Vi fortsatte längs vattnet och kom sen fram till slalombacken. Med starka, raska steg gick vi uppför backen i liftspåret.

På toppen tog vi sen in på leden och fortsatte tillbaka mot Karlskoga. När vi sprang åt andra hållet såg vi enormt med kantareller så min lilla påse i väskan fylldes raskt av kantareller innan vi tog sista biten tillbaka till bilen.

Det blev en riktigt trevlig och bra tur.

1 kommentar:

  1. Tack för fin tur och fina kantareller

    Jörgen

    SvaraRadera