Jag skriver...

tisdag 24 juli 2012

Aj lavv ägg

Jag älskar ägg! Kokt, stekt, äggröra eller omelett. Ägg i alla dess former. Går det ett par dagar som jag inte äter ägg känns det som det saknas nåt i kroppen.

Igår när jag kom hem från jobbet hade jag inte ägg på över 3 dygn. Så det blev 2 kokta med lite majonnäs och salt till kaffet. Åh, va gott!

Ägg är ju inte bara gott, det är ju supernyttigt också. Ett ägg innehåller massvis av vitaminer och mineraler, A-vitamin, B-vitamin, D-vitamin, E-vitamin, kalcium, zink, folsyra, selen, jod, riboflavin och omgea-3. Ett enda ägg ger dig mer än en tredjedel av ditt dagliga behov av vitamin E och B12.
C-vitamin är det som saknas och det finns det gott om i tex paprika och broccoli.
Apelsin innehåller 51 mg C-vitamin per 100 gram, broccoli 120 mg C-vitamin/100 gram och gul paprika har 204 mg C-vitamin/100 gram.


Världens bästa livsmedel!

Undrar om jag inte är äggberoende?! Kan man vara det?


Källor:
Svenska ägg
Om vitaminer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar