Jag skriver...

torsdag 14 juni 2012

Knäckt

Under en lång tid som ung (?) har jag haft problem med min rygg. Efter att jag började träna mer regelbundet har problemen minskat. Men ibland låser det sig i ryggen. Gör otroligt ont, krampar och strålar ner i benet och jag kan inte räta upp mig. Detta hände typ en gång i månaden för ett par år sen. Nu på sista åren har det endast hänt ett par gånger.
Jag går regelbundet på massage och försöker att komma ihåg att träna min rygg, även då jag inte har problem.

Min kompis Daniel tipsade mig om ett ställe i Karlstad, Carlstads Alternativ Medicin, som hade en duktig och bra kille som skulle titta på mig. Igår hade jag min inbokade tid.

Jag kom dit och fick komma in i ett rum. Killen kommer in och frågar hur jag mår. Bra, svarar jag och berättar lite om mig och mina ryggbekymmer. Han tittar på mig där jag står och säger att mina skinkor är spända och höftböjarna för korta.
Han ber mig ta av mig shorts och linne och jag får lägga mig på britsen. Han känner över min rygg och nacke och konstaterat snabbt att jag har en låsning i nacken på vänster sida. Det i sin tur gör att jag blir sned och snedbelastar ryggen. Höftböjarna var också lite korta, vilket drar mitt bäcken framåt och orsaker mer snedbelastning i ryggen.
Jag får vila en stund med en varm vetekudde som löper från huvudet till svanskotan. Han släcker lampan och lämnar rummet.

Han kommer tillbaka och frågar om jag blivit knäckt någon gång. Nej, svarar jag och han berättar lite vad han ska göra. Jag ligger på mage och han trycker på min rygg, ligger på sidan och han trycker och drar. Jag ligger på rygg och han tar tag i huvudet. Knäcker till och det låter i hela huvudet. Det låter som han knäcker nacken på mig. Jätteskum känsla! Det gör inte ont på något sätt. Men ljudet låter väldigt konstigt.

Jag får ställa mig upp och känna hur det känns. Om det är psykiskt eller ej kan jag inte säga men jag känner mig rörligare. Han säger sig redan se förändring i mitt sätt att stå. (?) Jag får lägga mig igen och han sätter akupunkturnålar i mina tår och på kindbenen. Tyvärr glömde jag fråga vad de gjorde med mig men jag fick nästan lite huvudvärk av det.
Där fick jag sen ligga ungefär en kvart innan det var dags att klä sig och gå hem.

I övrigt tyckte han att det såg mycket bra ut. Mina ben är lika långa och han hade inget att "klaga" på. Han ville massera mig en gång och sen trodde han inte jag behövde komma tillbaka fler gånger. Det tolkar jag som ett seiöst ställe som inte bara pumpar pengar ur människor.
Ryggtavlan
Jag fick också rådet att stretcha höftböjarna, minst en gång om dagen.

Summa summarum tyckte jag killen var superduktig! Han gav ett sånt kunnigt intryck. Det kändes som om han visste vad han pratade om. Jag ska tillbaka på massage en gång till och sen ska det bli spännande att se hur det känns i framtiden. Det ska bli intressant att springa ikväll och se om det känns annorlunda, antagligen inte, men kul ändå.

Så nu har jag blivit knäckt i alla fall. Bara att gå (springa) vidare. ;)

3 kommentarer:

  1. Sandra abrahamsson14 juni 2012 kl. 14:10

    Visste inte att du ocskå hade korta höfrböjare. Jag fick reda på de i höstas, sen dess har jag stretchat höftböjarna minsT 1 / dag. Jag tycker att de har fungerat hyfsat. Idag ska jag kolla med en annan massör som jag inte varit hos inna, för att se hur de har gått 6 månader senare. Hoppas på bra=)

    SvaraRadera
  2. Vill inte oroa dig MEN vad gäller att knäcka till nackar på kvinliga patienter så finns det flera konstaterade dödsfall där blodproppar uppstått efter behandlingen. Så liiite försiktig ska man nog vara.

    För övrigt så att hålla alla muskler runt bäckenet och i låren i full längd/rörelseomfång är superviktigt för att undvika skador. Har själv slarvat med lårets framsida ett tag och fått ont runt knäet nyligen. Men det är ok nu. Längden på nämnda muskler är också viktiga för att kunna springa snabbt. För mig som sitter mycket på kontoret så är stretching extra viktigt. Och så tror jag nog att man undviker en hel del ryggproblem på sätt också.

    Mvh
    /mats

    SvaraRadera
  3. Jo, en sak till ang stretching: om man ska förlänga en muskel och öka rörligheten så måste stretchingen göras länge. Så håll i ett bra tag. Har läst uppgifter om tre minuter. Jag brukar dock "bara" hålla i 40-60 sekunder.

    Mvh
    /mats

    SvaraRadera