Jag skriver...

fredag 24 februari 2012

Tomdusch och hårtvätt

Igår när mitt planerade morgonpass inte blev av, fick jag tomduscha. Alltså duscha utan att va svett före. ;) Jag hade hårtvättardag och fick tvätta håret på morgonen. Det tar ett par timmar att få det torrt så när jag sprang iväg på lunchen var mitt hår fortfarande lite blött när jag flätade det.
Sen blev det ju en dusch efter den löprundan.

När jag cyklade hem från jobbet kände jag mig nöjd och funderade på att hoppa över dagens andra runda. Håret hade ju inte torkat nu heller och 19 km i 5.10-fart kändes som ett bra pass för dagen.
Men efter lite sms'ande med Annica så blev det ändå en runda på kvällen och jag flätade det fuktiga håret än en gång. Det positiva är iaf att en fuktig fläta sitter bättre än en torr fläta.

11 km och dagens tredje dusch hemma. Skönt!

Förr använde jag alltid "affärsschampo" och köpte det som var nersatt i pris typ. Men ju längre håret blir desto viktigare är det att sköta om det. Jag provade att köpa "frisörschampo" och (jag som alltid sagt att det inte är någon skillnad får nog äta upp det för) det är faktiskt stor skillnad, i alla fall på mitt hår.
Jag köper nu alla mina produkter på Bangerhead, som har ungefär halva priset mot frisörsalongerna. Eftersom de produkterna innehåller mindre vatten så behövs inte lika stor klick så prismässigt tror jag inte det blir nån större skillnad. Håret är det ialla fall stor skillnad på, från schampo till schampo.

Jag brukar tvätta håret med schampo 2 gånger i veckan och däremellan blir det vatten och balsam vid duscharna. Svett är ju vattenlösligt så jag tycker inte det är nödvändigt att schamponera efter varje löptur.

Hur gör ni andra (långhåriga) löpare? Schamponerar ni håret efter varje träning?

12 år gammal bild med lättskött hår. Foto: Privat

2 kommentarer:

  1. Ja, det kanske är en ide med bara balsam ibland! Jag brukar tvätta håret varje gång jag tränat. Jag skyr dock tomduscharna som pesten! Svårt detta tycker jag.

    SvaraRadera
  2. Jag tvättar håret med schampo en gång i veckan och annars bara med balsam. Jag måste dock alltid blöta håret för jag svettas mest i hårbotten, så håret är dyblött efter ett träningspass. Mitt hår är aldrig fett eller smutsigt längre (förr kunde det bli det efter bara en eller två dagar utan schampo). Har länge använt frisörschampo, men har på senaste tid använt Doves intensive repair -schampo (och balsam) och det är faktiskt lika bra som frisörschampo trots att det är från vanliga matbutiker :)

    SvaraRadera