Jag skriver...

måndag 20 februari 2012

Mat som lagar sig själv

Ugnen är en väldigt bra matlagare. Igår ställde jag in maten i ugnen innan jag cyklade iväg till spinningen. När jag kom hem var det bara att skära sallad så var maten klar att äta. Enkelt och mycket gott!

Det är dessutom jättesmidigt om man ska ha gäster hemma. Det är bara att göra klart allt innan de kommer och sen fixar ugnen resten. Man behöver inte stå vid spisen utan kan umgås med sina gäster.

Eller för all del, varför inte träna under tiden?

Här är receptet:
Lägg rå kyckling eller fläskkotlett i en form, typ för 4-5 personer.

Blanda ihop i en skål:
5 dl creme fraiche
3 dl grädde
3/4 dl soya
2 tsk sambal oelek 

Häll detta över köttet/kycklingen och ställ in i ugnen i 175 grader i 1,5 timme.
KLART!
(Ibland skär sig såsen lite. Det ser inte så bra ut men smakar lika gott. Det man kan göra om man vill ha det snyggare är att ta ur köttet och koka upp såsen i en kastrull. Då blir den "slät")

Kan serveras med vad man vill. Vi valde sallad.

2 kommentarer:

  1. Om man använder lätt creme fraishe så brukar det skära sig. Jag kör på den fetaste.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag använder aldrig lättprodukter. :) Alltid fullfeta produkter.

      Radera