Jag skriver...

onsdag 1 februari 2012

Fartlek

Det blev ett lunchpass idag i strålande vinterväder. Solen tittade fram ibland och jag hade klätt mig ganska lagom för de få minusgrader som var ute.

Jag drog iväg i mitt vanliga tempo. Av nån anledning så hamnar jag runt 5.20-5.30 fart oavsett sträcka (nästan). När jag liksom bara får rulla på så blir det så i snön. Pulsen ligger stabilt och det är bara gött.
Jag sprang ut mot gärdena bakom jobbet och tog ett knasigt val när jag vände ut på en väg som var rena skridskobanan. Det var svårt att hitta fäste och jag fick ta det försiktigt.

Sen kom jag ut på grusvägen igen och kände mig inspirerad av Karins intervaller igår. Tänkte att det var längesen jag ökade farten. Tittade på klockan, 4,5 km visade den. Jag ökade farten. Det kändes gött!
Klockan pep. Jag fortsatte. Klockan pep igen, snittfart 4.28/km. Va?! Så fort sprang jag ju inte. Det var inte känslan i alla fall. Benen var pigga trots gårdagens dubbelpass så jag tänkte, jag tar en km till. Klockan pep igen, 4.29 denna gång. Äh, jag tar en snabb till tänkte jag. Nu började det gå lite uppför men jag sprang på. Visst flåsade jag lite men känslan var ändå ganska lätt. När klockan pep igen visade den 4.19 på sista km.

Det var länge sen jag sprang i den farten. Jag kan alltså fortfarande. Va roligt!

Nästan 14 km med 5.02 i snitt. Ett bra lunchpass och ett fint kvitto på formen inför 6-timmars på lördag. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar