Jag skriver...

tisdag 3 januari 2012

Hett ämne

Kost och framförallt lågkolhydratkost är ett hett ämne nu för tiden. Gårdagens inlägg har lästs mer än 150 gånger mer än andra inlägg. Det är en "het potatis" (där fick jag till det) i Sverige just nu.


Jag skrev igår om frukostar (på fb) och jag har aldrig ätit så varierande frukost som nu. En vanlig fördom är ju att det är ägg och bacon som gäller varje dag. Jag lever inte så. :)
Tidigare åt jag en hård och en mjuk macka med Bregott och ost till frukost på vardagarna. Alltid, för det fanns tillgängligt på jobbet.
På helgerna blev det kanske gröt eller fil och mackor. Mackor till evigheten. Det är ju så gott! Köpebröd blir jag inte ens mätt på och kunde äta i princip hur många som helst typ.

Här är ett par förslag på frukostar, så som jag äter dom nu.

Turkisk yoghurt uppblandat med en liten skvätt grädde
naturella nötter som valnötter, cashew, mandlar
frön som solrosfrön och pumpakärnor
Riven kokos
Bär som gojibär, tranbär eller frysta bär

Bröd (se recept nedan tex) bakat utan mjöl och socker.
Mycket pålägg tex kokt ägg, majonnäs och dill
Smör, brieost och paprika
Leverpastej är gott men de flesta har lite väl många kolisar. Jag har hittat en som heter Gräddpastej som har 6g kolhydrater/100 som jag använder. Smaskigt med ett par skivor saltgurka på.
Stekt ägg

Äggröra (tänk hotellfrukost) :p

Igår provade jag att göra dessa pannkakor. De smakade helt ok. Jag skulle haft i lite mer salt bara. Nästa gång ska jag göra en stor sats och göra den i en långpanna. Sen tänkte jag rulla in tacoköttfärs och creme fraiche och göra som en stor creps med ost över och gratinera i ugnen. Sen kan man skär den som i rulltårtebitar kanske? Måste prova! Det borde bli gott!

Brödrecept:
Fröbröd:
1 dl sesamfrön
1 dl solrosfrön
1 dl pumpakärnor
1 dl linfrön
2 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
4 dl riven ost
Blanda ihop allt detta. Häll sen ner
6 ägg
Låt detta svälla en stund, typ 5-10 minuter och häll sedan upp i en brödform.
In i ugnen i 175 grader ca 30 minuter.

Scones

Vi, eftersom både sambon och jag gjorde kostomläggningen samtidigt, gjorde nyårsmenyn med mindre kolhydrater och samtliga gäster gillade den.
Till varmrätt åt vi helstekt fläskfilé, rättikagratäng, tzatziki och en stor sallad med fetaost.
Vi gjorde gratängen som en vanlig potatisgratäng men den tar mycket längre tid eftersom vi inte förkokade rättikan. Den stod i ugnen runt 2 timmar. Nu efteråt har jag läst att man ska blanda ägg i grädden som man häller över men det fungerade även utan. Detta för att rättika inte innehåller så mycket stärkelse som potatis. Stärkelsen gör att gratängen blir krämig och fast i konsistensen. Med rättika använder man alltså ägg så det blir liksom som en äggstanning, samt rekommenderas förkokning. Vi gjorde som sagt utan och visst blev den lite vattnig men inte så det störde.
Till efterrätt blev det chokladpannacotta med 70%ig choklad och hackade jordgubbar och en klick vispad grädde.
Fantastiskt gott!
Som snacks hade vi små ostbitar och korvbitar.

Jag har hittat många andra recept på denna sidan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar