Jag skriver...

måndag 19 december 2011

Sömnen

Alltså det här med sömnen, vad kan det bero på att jag sover så mycket? Kan man sova för mycket?
Jag vet att man kan vänja kroppen vid lite mindre sömn, men kan man göra tvärtom också? Visst borde det väl vara så?

På vardagarna somnar jag mellan halv tio och halv elva. Klockan ringer sen ett par minuter efter 6, dvs 7,5-8,5 timmar. Det är ju inte fy skam. Om jag springer på morgonen blir det en timme mindre sömn, men det händer väl typ bara en gång i veckan.
Men sen när helgen kommer och jag får sova utan bli väckt så sover jag 11-12 timmar.

Förra måndagen när jag var hemma och vabbade sov jag ju tre timmar på dagen plus natten före och efter utan problem. Det är blir ju tillsammans de 11-12 timmarna som helgerna brukar erbjuda.

Nova och jag vilar. Foto: Privat
Jag är ju inte heller inne i nån tuff träningsperiod så jag behöver den återhämtningen.
Har jag skämt bort kroppen med för mycket sömn? Eller vad beror det på?

Det är ju i och för sig inte så att jag på nåt sätt mår dåligt över att sova. Men sover jag bort livet? Igår var jag bara vaken 12 timmar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar