Jag skriver...

fredag 1 juli 2011

Skräp i skorna

Jag har ju bestämt mig för att springa i Salomon S-LAB på UTMB. De är lätta och sitter riktigt skönt på foten. Imorgon ska de testas på 50 km. Förra gången jag sprang lite längre i dom hade en liten sten tagit sig upp och lagt sig på hälkappan. En pytteliten sten som tillslut orsakade ett skav på hälsenan.
Liten sten orsakar stort skav under lång tid, kanske ett nytt ordspråk?

Det är verkligen jätteviktigt att ta bort stenar och annat skräp som hamnar i skon. Ibland händer det att stenar fastnar i hålrummen under skorna. Det i sin tur kan göra att foten blir pytteliten snedställd mot ordinarie steg, och/eller kanske ändras löpsteget. Det kan va minimalt men efter många km och mil så kan det leda till smärta och obehag. Ja, kanske tom att man måste bryta ett lopp.

Så ett gott råd: Töm skorna! I terräng och skog använder jag damasker som hindrar skräp att hamna i skorna. Jag har köpt mina här. De funkar kanonbra, är lätta och snygga! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar