Jag skriver...

tisdag 7 juni 2011

Varmt och skönt!

Det är varmt och skönt ute. Jag gillar verkligen värmen. I flera dagar har jag somnat i solen och jag blir varmt långt in i kroppen. Ibland känns det som om man fryser in till skelettet och nu känns det verkligen som om värmen når ända in i kroppen och det är sååå skönt.

Det är bara ett par dagar kvar till Jättelångt nu och det återstår bara ett par pass innan startskottet går. Det verkar bli ytterligare en varm dag. Det får bli vätskerygga och solglasögon på.

Jag har inga problem med att springa i värmen. Det diskuteras på forum huruvida man ska springa i värmen eller ej. Jag tror att det är väldigt individuellt hur vi påverkas av värmen. Vissa kanske knappt orkar vara ute i värmeböljan medan andra springer bättre i värme. Jag tror att dels beror det på hur vana vi är vid värmen och dels på vår inställning.

Om vi tänker Gud! Så varmt det är! Jag klarar inte att röra mig i värmen. Vi försöker hålla samma fart som när det är kallare ute och det blir kanske genast mycket jobbigare. Vi ser hinder och problem. Vi ser det negativa. En negativ tanke föder flera nya och spiralen går neråt.

Om vi istället tänker: Det är varmt ute. ok, jag gör passet till vad det blir. Vi anpassar farten till vad som känns bäst i kroppen och försöker njuta av den varma dagen. Vi slipper frysa och ha så mycket kläder på oss. Det är inte många dagar på ett år här i Sverige som vi kan njuta av att ha det varmt och skönt. Stanna och köp en glass, ta ett dopp med kläderna på och spring vidare. Spring på morgonen eller spring på kvällen eller natten, då det inte är lika varmt. Se det positiva i värmen. :)

Ett uttjatat uttryck, men, Carpe Diem - Fånga dagen. Njut av värmen och försök komma ihåg de här dagarna i vinter då blötsnön piskar dig i ansiktet och låren är röda av köld. Fingertoppar som är iskalla och hörlurarna fryser fast i håret vid öronen, som sticker ut ur mössan.

Njut av sommarvärmen och sug i er av solens c-vitaminer! Ta vara på långa, ljusa, ljumma sommarkvällar och njuuuuuut.

1 kommentar:

  1. Sant! Det är dessa soliga dagar som vi drömde om i vintras. Bra att du påminner oss "lagommänniskor". Lycka till på Jättelångt!

    SvaraRadera