Jag skriver...

torsdag 26 maj 2011

UTMB-skor

Bild från gerisale.se
Länge har jag funderat och tänkt på skovalet inför UTMB. Nu börjar det dra ihop sig för att bestämma sig så jag kan börja springa in skorna och upptäcka skav eller andra grejer som kan ställa till det. Saucony är ju märket på de flesta av mina löparskor. De fungerar ihop med mina fötter men jag saknar en riktig trailsko. Deras Xodus har jag sprungit i hela vintern och det har funkat kanonbra, men den känns inte aktuell till UTMB.

I vintras fick jag förmånen att prova Salomon XT-wings S-lab. Jag gjorde nåt enstaka pass i dom och sen fortsatte jag i mina Xodus. I fredags plockade jag fram mina Salomon och drog iväg ut i skogen. Fantastiskt sköna! Innersulan sluter om hälen så de skavsår och blåsor jag tidigare fått på bakfoten inte alls uppkommer.
Bild från salomon.com
Blåsor framme på tårna och vid hallux valgus kommer att utvärderas senare, vid mycket längre pass.
Skon är lätt och smidig, men har ändå en skön dämpning på de hårdare markpartier jag har testat den.
Fästet på blöta stenhällar har jag dock inte testat så mycket än men det kommer. Jag lovar! :)
Själva skon sitter tight och skönt runt foten och trots att jag inte har använt några damasker så kommer det inte in något barr/sten eller annan skog i skorna.

Jag ska använda dessa skor så mycket som möjligt nu så jag riktigt känner in dom och så att vi lär känna varandra.

1 kommentar:

  1. Det luriga är att om (när) skosnöret går av på Salomon så är det svårt att få ihop dom.
    Mina Salomon är fräscha och sköna men snörena har gått av.

    JJ

    SvaraRadera