Jag skriver...

tisdag 24 maj 2011

103 km check!

100k-utmaningen är över för den här gången. I vintras körde jag 10x10 km. Den här gången 20x5. Målet var minst 100 km på 5 dagar. Nu är det gjort!

Underbara Hultet Foto: privat

Fysiskt är det ingen större utmaning. 20 km är inte så långt och kan springas flera dagar på rad. Utmaningen ligger i att få ihop vardagen så jag får möjlighet att springa 20 km varje dag. Det var enklare med 10 km per dag. Passen tar inte lika lång tid och det gör det hela lättare.

Tillbakablick
Första dagen kändes de 2 milen ganska långa. Det gick lite tungt och jag var glad att de var gjorda på kvällen.
Andra dagen sprang jag lite fortare, helt utan att det var medvetet. Nu kändes sträckan inte lika lång som dagen innan. Det sa bara svisch o så var det över.
Tredje dagen fick jag sällskap av Annica och tiden bara försvann och det var som en enda långa fikapratstund. Mysigt!
Fjärde dagen blev ett morgonpass utan frukost. Det gjorde att jag låg på energiunderskott hela förmiddagen. Det gjorde mig trött och lite slö.
Idag sprang jag snabbast av alla dagar. Utan att ha planerat det. Det bara rullade på, trots den hårda vinden.

Lite skumt att den snabbaste tiden var sista dagen. Trots att jag bara sprang i sköntempo. Men jag har märkt att det känns lättare med löpning varje dag än med vilodagar mellan. det känns som om jag ändå är "igång" liksom. När jag har vilat ett par dagar så känns det lite tyngre att komma igång.


Summa summarum så tycker jag det är en bra och kul träning. Kroppen har svarat bra på träningen och den högre farten sista dagen tyder på att jag inte är så sliten av dessa pass. Finemang!


Om det blir en repris på detta? Självklart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar