Jag skriver...

måndag 17 januari 2011

Skidhelg

Nu är jag åter hemma efter en härlig helg i Sälen. Det blev två längdskidpass på lördag och utförsåkning på söndagen.
Jag har en kompis som är en kul kille. Han är spontan och får för sig roliga saker som att han vill åka Vasaloppet i år tex. Han åkte upp till Sälen över nyår, köpte utrustning och började träna. Vi tog med honom till Sälen i helgen. I lördags käkade vi frukost och sen skulle pass 1 avverkas. Längdspåret ligger precis bredvid stugan så det är bara att ta skidorna i handen och knalla dit. Vi körde iväg och tog sedan höger i alla korsningar för att hålla yttervarv hela tiden. När vi kom tillbaka stod det lite över 20 km på klockan. Jag hade tappat lite krafter eftersom vi varken hade med nåt att äta eller dricka.
Vi gick tillbaks till stugan och käkade lite lunch, duschade och försökte ladda om. Nån timme senare var vi på väg ut i spåret igen. Denna gång med packning som pannlampa, pepparkakor och vatten. Nu hann det bli mörkt innan vi kom tillbaka och termometern visade -10 och snön yrde i blåsten. Vi körde samma sträcka som tidigare men åt motsatt håll. Lustigt hur slät mark kan bli uppförsbackar bara för att man byter håll?! ;)

Det kändes bra och det känns som om jag får till tekniken bättre och bättre. Jag kände mig pigg och fräsch efteråt så jag har goda förhoppningar att slå min gamla tid i Öppet Spår. Bara inte förutsättningarna blir alltför dåliga, vädermässigt.

Söndagen ägnades åt utförsåkning. Vädret hade dock slagit om så det var plusgrader, regn och dimma. Inte så kul att åka då. Det blev ändå ett par timmar i backen innan hemfärd.

Idag blir det vila för benen och imorgon hoppas jag att jag kan få tid till ett löppass. Lillkillen är sjuk så jag är hemma med honom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar