Jag skriver...

söndag 5 december 2010

Löpning, en materialsport?

Löpning är egentligen världens enklaste. Bara att öppna dörren och ge sig ut. Sätta den ena foten framför den andra i rask takt. Nåt som skyddar fotsulan är kanske det enda som behövs. Eller?

Har man bra grejer som fungerar är allt mycket roligare. När vintern är här är det extra viktigt med rätt kläder.
Det blir så mycket roligare om man slipper känna sig kall, blöt och frusen.

Saker som jag bara måste ha på min vinterlöprunda: (inget långpass)
  • Trosor med Windstopper
  • En bra sportBH (ibland använder jag dubbla, dvs 2 st)
  • Löparstrumpor
  • Ett bra underställ i funktionsmaterial
  • Vintertights (byxor med en vindskyddande framsida)
  • En vindjacka 
  • ( kanske ett extra lager om det är jättekallt ute)
  • Reflexväst
  • Min Buff eller Brim. (En sitter runt huvudet, en runt halsen, kanske en torr i fickan)
  • Bra skor (så här års använder jag en trailsko utan ovandel i nät. De håller mina fötter torra och varma och gör så att jag får bra fäste)
  • Gaiters
  • Min Garmin FR405
  • Min mobil (om jag skulle skada mig) i en mobilpåse (funkar även med plastpåse)
Om det är ett långpass tar jag även med mig:
  • Min vätskerygga en Nathan HPL#020 köpt på Runners Gear
  • Energi (bars, gel, macka, sportdryck, godis, nötter eller annat gott)
  • Toapapper
All utrustning kostar pengar och ska man köpa allt på en gång så blir det dyyyyrt. Det är riktigt roligt att shoppa träningsprylar, trots att jag inte är någon shoppingmänniska. Även om jag äger flera par tröjor, sportBH'ar etc, tvättar jag alltid upp plaggen jag haft närmast kroppen redan när jag kommer hem. Syntetmaterial börjar lätt lukta illa och lukten är svår att få bort trots 60 gradig maskintvätt. Istället slänger jag av mig kläderna i duschen. Duschar och låter kläderna ligga där i schampo- och tvålskummet, trampar på dom och sparkar dom lite fram och tillbaka. När jag sen är klar med mig själv sköljer jag ur kläderna med vatten och hänger på tork. Självklart tvättas de i maskin när jag sen har tvättid. Men då tar det lite längre tid innan lukten kommer.
Om (när) lukten ändå kommer lägger jag kläderna i en hink med ättika och vatten. Det tar bort den otäcka lukten ytterligare en period.
Så håller jag mina träningskläder hyffsat fräscha och förlänger livstiden på dom. :)

Bars är dyrt och kan med fördel bakas hemma. Rune Larsson är pappa till ett bra recept. Jag har bakat dessa och sprungit många mil med endast dom som energi. Jag valde att blanda i nötter och solrosfrön. Men bara du själv sätter gränser för vad du vill ha i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar