Jag skriver...

onsdag 27 oktober 2010

Den nakna hälsan

av Jonas Colting. Boken släpps i slutet av november och jag har beställt ett signerat ex på Runners World. Det ska bli en himlans intressant bok att läsa.

Idag har jag varit hemma med älsta sonen. Han var hängig igår, men ok idag.Vi fick en mysig hemmadag med lite småsysslor som städning, tvätt och bakning av bröd, nämligen mammas Flugskitbröd. Jättegott och jätteenkelt! Köpebröd innehåller alldeles för mycket skräp, hembakat ska det va!

Recept Flugskitbröd
5 dl vatten
1½ dl linfrö
1½ dl vetekross
1 liter lättmjölk
2 pkt jäst
1 msk socker (jag använde brödsirap)
5 msk olja
3 liter mjöl (kan man ta olika mjöler)
2 msk salt
1 ägg
Man kan också tillsätta någon smak. Jag tar ibland soltorkade tomater och basilika. Det blir gott!


Koka upp vattnet. Lägg i linfrö och vetekross och låt stå i 30 minuter.
Varm mjölk och olja till 37 grader.
Blanda jäst, salt och socker i en bunke. 
Häll i mjölken, linfrö+vetekross.
Späd med mjöl.
Tryck ut med mjölad hand i 4 brödformar.
Låt jäsa 30 minuter.
Pensla med ägg och strö på frön (jag brukar ta solrosfrön)
Grädda långt ner i ugnen i 200 grader i 35 minuter.

Namnet Flugskitbröd härstammar från min barndom när mamma bakade detta bröd och vi tyckte linfröna såg ut som flugskit. :D

1 kommentar:

  1. mmm, det lät gott! Får se om jag tar mig i kragen och provar detta! Vi har ett helt fantastiskt bageri som gör gott och nyttigt surdegsbröd, helt utan tillsatser. Det ligger på lagom hundmorgonpromenadavstånd, så det är lätt att bli fresta att gå dit för färskt bröd varje morgon. Händer rätt ofta. Vardagslyx.

    SvaraRadera