Jag skriver...

tisdag 6 juli 2010

Vansbro Marathon

Min första dag som 33-åring tillbringades i Vansbros skogar. Den första upplagan av Vansbro Marathon.

Jag tog ledigt hela dagen och barnen och jag tog sovmorgon och styrde sen mot Filipstad för att plocka upp pappa. Solen sken och temperaturen visade över 20 grader. Skönt! När vi tankat kom jag på att jag glömt min klocka! Attans! Men det är väl bara att gilla läget och springa på känn.



Min plan var att äta en halv Vitargokaka i timmen och dricka vatten till, från min nya vätskerygga. Efter 5 km stod jag på näsan i riset i skogen och tappade min energikaka som låg i en av fickorna på väskan. Detta upptäckte jag inte förrän efter ca 12 km då jag tänkte äta en bit. Åt banan istället vid en vätskekontroll och delade upp den energikakan jag hade kvar under loppet.

Allt kändes himla bra och banan var fantastiskt fin. Arrangörerna hade gjort ett hästjobb med markeringar varje km och väl snitslad bana. Den var mycket varierande med en hel del tekniska delar. Backar var det inte så många med dock.
Jag intog nog lite för lite med energi för jag tappade lite fart på slutet. Det gör inte så mycket känner jag utan detta var bara en träningstävling och jag var där för att njuta och det gjorde jag. Utan att titta på en klocka på hela vägen sprang jag i 6-minuters tempo. Enligt bangenomgången före start var banan 42,4 km, bara för att vara säkra på att den var 42,195. Min tid blev 4.14.15.
Benen känns mycket pigga och är inte stela alls. Jag är nöjd och glad!



Jag rekommenderar starkt detta lopp! Jättebra!



Vansbro Marathon

Artikel i Dalarnas Tidning

2 kommentarer:

  1. Grymt, var tvungen att ladda inför simningen den 11 juli men nästa år kanske. På pappret såg det ut som ett drömlopp. Kul att du testade. Var banan kuperad? Trail? Teknisk?

    SvaraRadera
  2. Banan var jättefin! Vissa partier var riktigt tekniska med mycket stenar och rötter. Men det var en jättefin bana med ett bra arrangemang.

    Första halvan var nästan helt platt. Andra halvan bestod av ett par höjder men jag skulle inte kalla den kuperad alls.

    Jag tycker verkligen att du ska åka och nästa år. Jättebra lopp!

    SvaraRadera